Zbigniew Promiński


Zbigniew Robert „Inferno” Promiński, urodzony 30 grudnia 1978 roku w Tczewie, jest uznawanym polskim muzykiem, który zyskał reputację jako kompozytor, perkusista, gitarzysta oraz producent muzyczny. Jego kariera muzyczna rozpoczęła się w 1995 roku, kiedy to dołączył do sopockiej grupy deathmetalowej Damnation, z którą występował do 1997 roku.

Warto zaznaczyć, że w tym samym roku, na zaproszenie Adama Darskiego, Promiński stał się członkiem gdańskiej grupy Behemoth. Współpraca z tą legendarną formacją zaowocowała nagraniem sześciu albumów studyjnych. W 2010 roku, zespół otrzymał prestiżową nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego – Fryderyka, w kategorii Album roku metal, za album pt. Evangelion.

Nie tylko Behemoth jest znany z jego udziałem; w 1998 roku z muzykami Damnation założył brutal death metalową grupę Azarath, z którą do 2011 roku nagrał pięć albumów studyjnych. W ciągu swojej kariery Promiński występował również w zespole Witchmaster, od 2000 do 2006 roku, a później ponownie od 2013 roku.

Dodatkowo, współpraca Zbigniewa Promińskiego z innymi grupami muzycznymi, takimi jak Christ Agony oraz Deus Mortem w stylu black metal, a także z gothic metalowym Artrosis oraz death metalowym Devilyn, potwierdza jego szeroki wachlarz muzycznych umiejętności i talentów. W 2008 roku, jego umiejętności jako perkusisty zostały docenione w plebiscycie magazynu Terrorizer, w którym został wybrany najlepszym perkusistą heavymetalowym.

Życiorys

Młodość

Zbigniew Robert Promiński przyszedł na świat 30 grudnia 1978 roku w Tczewie, gdzie spędził swoje dzieciństwo. W młodości uczęszczał do szkoły muzycznej I stopnia, gdzie uczył się gry na fortepianie, chociaż nie ukończył tego etapu edukacji. Jego pasja do perkusji zrodziła się na początku lat 90. XX wieku, zainspirowana osiągnięciami takich artystów jak Krzysztof Raczkowski, legendarny perkusista zespołu Vader, a także Pete Sandoval z Morbid Angel oraz Dave Lombardo z Slayer. Początkowo Promiński nie miał dostępu do własnego zestawu perkusyjnego; ćwiczył w lokalnym Domu Kultury, korzystając ze sprzętu oferowanego przez firmę Polmuz.

Działalność artystyczna

Jedną z pierwszych grup, w jakich występował Promiński, była Delirium. Z tym zespołem zadebiutował na scenie w 1992 roku, jednak brakuje szczegółowych informacji na temat składu i dyskografii tej formacji. W 1995 roku, na zaproszenie gitarzysty Bartłomieja „Barta” Szudka, dołączył do sopockiego zespołu deathmetalowego Damnation. W marcu 1996 roku, razem z grupą, nagrał album pt. Rebel Souls, wydany przez Last Epitaph. Rok później, ponownie w PJ Studios, powstał minialbum Coronation. Promiński zadebiutował także na albumie Czarne zastępy – W hołdzie Kat, w utworze „Porwany Obłędem”. Po odejściu z grupy w 2003 roku, na rynek trafiła kompilacja Resurrection Of Azarath, zawierająca nagrania jego autorstwa. Muzyk wspomina swoje początki w Damnation: „Wiesz, ja wtedy byłem totalnie niedoświadczony. Graliśmy cały czas w domu kultury w Tczewie. Pewnego dnia zadzwonił (Bart, przyp.) i zapytał czy bym nie chciał pograć. W ogóle się nie zastanawiałem, pojechałem do Sopotu na próbę i tak zostało”.

W 1997 roku, na zaproszenie Adama Darskiego, dołączył do gdańskiego zespołu Behemoth, który korzystał z tej samej sali prób co Damnation. Tego roku z zespołem wystąpił w Niemczech oraz nagrał minialbum Bewitching the Pomerania. W 1998 roku, Promiński wziął udział w nagraniu swojego pierwszego albumu z Behemoth pt. Pandemonic Incantations, wydanego przez Solistitium Records. Kolejnym dziełem był album Satanica, który ukazał się w 1999 roku, a po nim zespół odbył wiele koncertów, promujących nowy materiał, w tym na festiwalu A Dragon’s Blaze Festival oraz podczas tras w Francji, Hiszpanii i Anglii. W 2000 roku, Behemoth wydał album pt. Thelema.6, zawierający liczne partie solowe Promińskiego, który pojawił się nakładem włoskiej wytwórni Avantgarde Music. Wydanie to było promowane podczas koncertów na objazdowym festiwalu X-Mass Festivals z udziałem artystów takich jak Morbid Angel, The Crown i Dying Fetus.

Rok 2002 przyniósł wydanie albumu Zos Kia Cultus (Here and Beyond), również przez Avantgarde Music. W 2004 roku zrealizował siódmy album Behemoth pt. Demigod, a trzy lata później ósmy album pod tytułem The Apostasy. Sukces ostatniej płyty zaowocował podpisaniem kontraktu przez zespół z wytwórniami Nuclear Blast i Metal Blade Records. Promiński mówi o Behemoth: „Mieliśmy próby w tej samej sali – Damnation i Behemoth, w szkole. Dziś też siedzimy w szkole”. W 1998 roku, wraz z muzykami z Damnation – gitarzystą D. i basistą Brunem, założył brutal death metalową grupę Azarath. Z nią nagrał cztery albumy studyjne: Demon Seed (2001), Infernal Blasting (2003), Diabolic Impious Evil (2006) oraz Praise the Beast (2009) nakładem Pagan Records. Z powodu intensywnych koncertów Behemoth, Promiński skupił się głównie na nagrywaniu i komponowaniu z Azarath, a jego miejsce podczas występów zajął Adam Sierżęga, znany z grupy Lost Soul. Promiński dodaje: „Chodzą mi po głowie różne dźwięki. Potrafię znaleźć je na gryfie i chociaż marny ze mnie gitarzysta, to chciałbym te dźwięki zarejestrować i zrealizować się w tworzeniu czegoś własnego”. W 2000 roku dołączył do zielonogórskiej grupy Witchmaster, a dwa lata później nagrał z nimi album Masochistic Devil Worship, wydany przez Pagan Records. W 2004 roku zrealizował trzeci album grupy pod tytułem Witchmaster, także nakładem Agonia Records. W 2006 roku, po przepełnionych koncertami latach spędzonych z Behemoth, odszedł z Witchmaster, a jego miejsce zajął Sebastian „Basti” Łuszczek, znany m.in. z grupy Spinal Cord. Jednak w 2013 roku, Promiński postanowił powrócić do zespołu Witchmaster.

Występy gościnne

W 2000 roku muzyk zagrał gościnnie na promo zespołu Devilyn z Tarnowa, pt. Promo 2000. Rok później, na zaproszenie grupy Artrosis, wystąpił w wrocławskim studiu Fonoplastykon, nagrywając ścieżki perkusyjne na ich wznowienia albumów Ukryty wymiar (2001) oraz W imię nocy (2001), które zostały wydane przez Metal Mind Productions. Promiński podkreśla: „Pochodzą z tego samego miasta, co Witchmaster. Ekipa bardzo mocno się kumplowała i potrzebowała perkusisty, który nagra im ścieżki żywych bębnów, bo jak wiadomo grali z automatem. A wtedy żyłem z Witchmaster w świetnej komitywie. Co mi więc szkodziło, by wsiąść do pociągu do Wrocławia i nagrać im te bębny, nie znając zupełnie materiału”. W październiku 2010 roku Promiński wziął udział w występie zespołu Decapitated w Gdyni, gdzie zagrał na perkusji utwór „Conquer All” z repertuaru Behemoth.

Życie prywatne

Zbigniew Promiński jest osobą, która łączy swoją pasję do gier komputerowych, a szczególnie gier MMORPG, z wielką miłością do zwierząt. Regularnie angażuje się w pomoc schroniskom dla zwierząt, co świadczy o jego wrażliwości i chęci niesienia pomocy.

W 2014 roku Zbigniew po raz drugi zawarł związek małżeński z Martą, która jest artystką malarką. Jej talent artystyczny został doceniony m.in. dzięki projektowaniu okładki do albumu zespołu Azarath, zatytułowanego „Saint Desecration”. Wspólnie z żoną zrealizował w 2021 roku projekt „Oneness”, który stanowi unikalną syntezę dwóch dziedzin sztuki – muzyki oraz malarstwa.

Interesujące jest również, że rodzice Zbigniewa poznali się w czasie nauki w szkole, gdzie oboje udzielali się w szkolnym zespole muzycznym. Jego ojciec był perkusistą, natomiast matka była utalentowaną wokalistką. Mimo że muzykowanie było obecne w życiu jego rodziny, Zbigniew nie zaczął od razu grać na instrumentach, co wzbudza ciekawość co do jego muzycznych pasji i ich rozwoju w późniejszym okresie życia.

Instrumentarium

Zbigniew Promiński jest znanym perkusistą, który swoją przygodę z bębnami przeżywa od wielu lat. Od 2014 roku jego wyborem stały się instrumenty marki Pearl. Przed tym okresem, w latach 2004–2014, grał na zestawie perkusyjnym amerykańskiej marki Spaun Drums, szczególnie korzystając z serii Custom, której wykończenie nazywane jest Piano Black Lacquer.

W obrębie swojego instrumentarium, w 2008 roku, Promiński przyczynił się do produkcji sygnowanego przez siebie werbla z klonu i brzóz, mającego wymiary 8×14 cali oraz odlewane obręcze. Między 2010 rokiem a dziś, jego preferencje dotyczące talerzy perkusyjnych przeszły znaczną zmianę. Do 2010 roku korzystał z talerzy marki Sabian, które obejmowały serie AAX, AA oraz HHX. Po tej dacie, rozpoczął współpracę z firmą Paiste, która dostarcza mu talerze.

Muzyk dysponuje dwiema identycznymi perkusjami, z których jedna znajduje się w Stanach Zjednoczonych, a druga w Polsce. Taka konfiguracja wynika z wysokich kosztów transportu instrumentów. W wcześniejszych latach Promiński korzystał z zestawów firm takich jak: Polmuz, Amati, Szpaderski, Tama oraz Yamaha, gdzie szczególnie wspominany jest model Stage Custom.

Bębny Pearl Masterworks
  • 2x 22” x 18” Bębny basowe
  • 8” x 8” Tom
  • 10” x 9” Tom
  • 12” x 10” Tom
  • 13” x 11” Tom
  • 14” x 12” Tom
  • 6” x 15” Rocket Tom
  • 6” x 18” Rocket Tom
  • 16” x 16” Floor Tom
  • 18” x 16” Floor Tom
  • 7″ x 14” Snare Eric Singer Signature
  • 7″ x 14” Snare Pearl Reference
Pedały perkusyjne
  • Monolit Czarcie Kopyto

Elektronika

  • Alesis DM5 (moduł perkusyjny)
  • Korg D888 (rejestrator twardodyskowy)
  • Shure E5 (słuchawki)
_Talerze perkusyjne Paiste
  • Rude Mega Bell Eclipse ride 24″
  • Rude Wild hi-hat 14″
  • Rude Wild crash 17″
  • Rude Wild crash 18″
  • Rude Wild Crash 19″
  • Rude Novo China 18″
  • Rude Novo China 20″
  • Rude China 20″
  • Mega Cup Chime 13″
  • Wild China 2002 series 15″
Pałki perkusyjne Vic Firth
  • American Classic 5B
_Naciągi i osprzęt Evans
  • GMAD Clear
  • EQ3 Reso Black
  • HD Dry Snare Head
  • 300 Snare Side Head
  • G2 Coated Snare Head
  • G1 Clear
  • Aramid Fiber Bass Drum Patch
  • Magnetic Head Drum Key
  • RealFeel Practice Pads
  • B1420 Blaster Series Snare Wire

Dyskografia

W kontekście dyskografii Zbigniewa Promińskiego, warto zwrócić uwagę na jego wkład w różne projekty muzyczne. Zobacz również szczegóły w artykule o zespole Azarath, w sekcji poświęconej ich dyskografii.

Behemoth
  • Bewitching the Pomerania (EP, 1997, Solistitium Records)
  • Pandemonic Incantations (1998, Solistitium Records)
  • Satanica (1999, Avantgarde Music)
  • Originators of Northern Darkness – A Tribute to Mayhem (2001, Avantgarde Music)
  • Thelema.6 (2000, Avantgarde Music)
  • Live Eschaton (2000, VHS, Metal Mind Records)
  • Antichristian Phenomenon (EP, 2000, Avantgarde Music)
  • Zos Kia Cultus (Here and Beyond) (2002, Avantgarde Music)
  • Conjuration (EP, 2003, Regain Records)
  • Demigod (2004, Regain Records)
  • Crush.Fukk.Create. Requiem for Generation Armageddon (2004, DVD, Regain Records)
  • Slaves Shall Serve (EP, 2005, Regain Records)
  • Demonica (2006, Regain Records)
  • The Apostasy (2007, Regain Records)
  • At The Arena ov Aion – Live Apostasy (2008, Regain Records)
  • Ezkaton (EP, 2008, Regain Records)
  • Evangelion (2009, Nuclear Blast Records, Metal Blade Records)
  • Evangelia Heretika (2010, DVD, Nuclear Blast, Metal Blade)
  • Abyssus Abyssum Invocat (2011, Peaceville Records)
  • Blow Your Trumpets Gabriel (EP, 2013, New Aeon Musick)
  • The Satanist (2014, Nuclear Blast Records, Metal Blade Records)
  • I Loved You at Your Darkest (2018, Nuclear Blast Records, Metal Blade Records)
_Witchmaster
  • Masochistic Devil Worship (2002, Pagan Records)
  • Witchmaster (2004, Agonia Records)
  • Antichristus ex utero (2014, Osmose Productions)
Damnation
  • Rebel Souls (1996, Last Epitaph)
  • Coronation (1997, Last Episode)
  • Czarne zastępy – W hołdzie Kat (1998, Pagan Records)
  • Resurrection of Azarath (2003, Conquer Records)
Deus Mortem
  • Darknessence (EP, 2011, Witching Hour Productions)
  • Emanations of the Black Light (2013, Strych Promotions)
Pozostałe
  • Devilyn – Promo 2000 (2000, wydanie własne, gościnnie: perkusja)
  • Artrosis – Ukryty wymiar (2001, Metal Mind Records, gościnnie: perkusja)
  • Artrosis – W imię nocy (2001, Metal Mind Records, gościnnie: perkusja)
  • Christ Agony – NocturN (2011, Mystic Production, gościnnie: perkusja)
  • Nomad – Tetramorph (EP, 2015, Witching Hour Productions, gościnnie: perkusja)

Telewizja

W swoim dorobku telewizyjnym Zbigniew Promiński miał przyjemność współpracować z wieloma popularnymi programami. W szczególności warto wyróżnić:

  • Dzień Dobry TVN (2009, 2010, TVN, magazyn poranny),
  • Pytanie na śniadanie (2010, TVP2, magazyn poranny).

Nagrody i wyróżnienia

W obszarze nagrody oraz wyróżnienia dla Zbigniewa Promińskiego można znaleźć liczne osiągnięcia związane z jego twórczością muzyczną. Informacje o otrzymanych nagrodach są dostępne w kontekście grupy Behemoth oraz Azarath, a szczegółowy opis można znaleźć w odpowiednich artykułach.

Fryderyki
RokKategoriaNota
2005Album roku – rock/metal (Behemoth – Demigod)Nominacja
2008Album roku – rock/metal (Behemoth – The Apostasy)Nominacja
2009Album roku – heavy metal
(Behemoth – At The Arena ov Aion – Live Apostasy)
Nominacja
2010Wydawnictwo Specjalne
Najlepsza Oprawa Graficzna (Behemoth – Evangelion)
Nominacja
Album Roku Heavy Metal (Behemoth – Evangelion)Nagroda
Produkcja Muzyczna Roku (Behemoth – Evangelion)Nominacja
Grupa Roku (Behemoth)Nominacja
Wideoklip Roku (Behemoth – „Ov Fire And The Void”)Nominacja
2011Wideoklip Roku (Behemoth – „Alas, Lord Is Upon Me”)Nominacja
2012Wideoklip Roku (Behemoth – „Lucifer”)Nominacja
_
Pozostałe nagrody
RokKategoriaNagrodaNota
2005Najlepszy zespół undergroundowy (Behemoth)Metal Hammer Golden Gods AwardsNominacja
2009Muzyka popularna (Behemoth)Paszport PolitykiNominacja
Najlepszy zespół undergroundowy (Behemoth)Metal Hammer Golden Gods AwardsNagroda
2010Najlepszy zespół undergroundowy (Behemoth)Revolver Golden Gods AwardsNominacja
Artysta Roku 2010 (Behemoth)Plebiscyt Onet.plNagroda
2011Najbardziej Inspirujący Polski
Perkusista Wszech Czasów
Plebiscyt Magazynu Perkusista i Music Info5. miejsce
2012Perkusista roku 2011Pure Fucking Metal Awards, 20112. miejsce
2013Perkusista roku 2012Pure Fucking Metal Awards, 20122. miejsce

Przypisy

  1. The Black Frame | Rozmowa z Martą Promińską i Zbigniewem Inferno Promińskim o projekcie Oneness i malarstwie hypnagogicznym [online], theblackframe.pl [dostęp 26.04.2024 r.]
  2. Nowy Pearl Inferno. magazynperkusista.pl. [dostęp 13.06.2014 r.]
  3. Pearl: Inferno. www.pearleurope.com. [dostęp 25.02.2014 r.]
  4. Vic Firth: Zbigniew Robert Promiński. www.vicfirth.com. [dostęp 26.02.2014 r.]
  5. Evans Drumsheads: Zbigniew Robert Promiński. www.evansdrumheads.com. [dostęp 26.02.2014 r.]
  6. Fryderyki 2012: nominowani. zpav.pl. [dostęp 22.02.2012 r.]
  7. BEHEMOTH Nominated For 'Best Underground Band' At METAL HAMMER AWARDS – Apr. 9, 2005. blabbermouth.net. [dostęp 30.10.2011 r.]
  8. Mirosław Pęczak: PASZPORTY 2009: Nominacje w kategorii muzyka popularna. www.polityka.pl. [dostęp 30.10.2011 r.]
  9. Fryderyk 2011: nominowani i laureaci. www.zpav.pl. [dostęp 30.10.2011 r.]
  10. Devilyn, Trauma i Misteria szykują trasę. muzyka.interia.pl. [dostęp 12.04.2009 r.]
  11. Antichristian Phenomenon. behemoth.pl. [dostęp 12.04.2009 r.]
  12. Damnation (Pol) – Rebel souls. www.metal-archives.com. [dostęp 05.04.2009 r.]
  13. Behemoth (Pol) – Crush.Fukk.Create: Requiem for Generation Armageddon. www.metal-archives.com. [dostęp 05.03.2008 r.]
  14. Damnation (Pol) – Coronation. www.metal-archives.com. [dostęp 05.04.2009 r.]
  15. Behemoth (Pol) – Zos Kia Cultus (Here and Beyond). www.metal-archives.com. [dostęp 05.03.2008 r.]
  16. Behemoth (3) – Bewitching The Pomerania. www.discogs.com. [dostęp 12.04.2009 r.]
  17. Fryderyki: Nominowani i laureaci 2010. www.zpav.pl. [dostęp 24.02.2010 r.]
  18. Fryderyki 2010: sukces grupy Hey. muzyka.onet.pl. [dostęp 19.04.2010 r.]
  19. Nominowani i laureaci 2004, Album Roku Metal. www.zpav.pl. [dostęp 07.01.2009 r.]
  20. Fryderyki: Metalowe nominacje. muzyka.interia.pl, 06.02.2004 r. [dostęp 16.02.2009 r.]
  21. Nergal: „Behemoth to nie Big Brother”. www.musicarena.pl. [dostęp 30.03.2009 r.]

Oceń: Zbigniew Promiński

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:8