Franciszek Stachewicz był postacią niezwykle ważną w polskim świecie motorsportu. Urodził się 1 września 1933 roku w Tczewie, gdzie rozpoczął swoją pasjonującą przygodę z motocyklami. Jego umiejętności i determinacja doprowadziły go do osiągnięcia znacznych sukcesów jako motocyklista.
W swojej karierze sportowej Stachewicz specjalizował się w wyścigach żużlowych, motocrossie oraz rajdach. Jego wszechstronność sprawiła, że był nie tylko utalentowanym zawodnikiem, ale także uznawanym członkiem społeczności sportów motorowych w Polsce.
W czasie swojej kariery był związany z wieloma czołowymi klubami, m.in. z SSM Gdynia, Gwardią Gdynia, Stalą Gdańsk, a także z Gdańskim Auto Moto Klubem i Gdyńskim Klubem Motorowym „Bałtyk”.
Franciszek Stachewicz zmarł 30 listopada 2014 roku w Gdyni, pozostawiając trwały ślad w pamięci sportowych entuzjastów w Polsce.
Osiągnięcia
Franciszek Stachewicz to postać, która w młodym wieku wyróżniała się swoimi osiągnięciami na polskiej scenie żużlowej oraz motocrossowej. 16 listopada 1947 roku, gdy miał jedynie 14 lat, debiutował jako zawodnik SSM, zdobywając czołowe lokaty w trzech różnych klasach motocykli: do 130 cm³, do 350 cm³ oraz powyżej 350 cm³.
Rok później, w 1948 roku, Stachewicz wziął udział w ulicznym wyścigu o Wielką Nagrodę Bałtyku, który odbył się w Gdyni, gdzie, mając niespełna 15 lat, zdobył swoje pierwsze trzecie miejsce.
W 1958 roku, startując na Junaku, zdominował pierwsze crossowe zawody rangi mistrzostw Polski. W tym samym okresie znalazł się również na medalowej pozycji, zostając wicemistrzem Polski w klasie 350 cm³.
5 kwietnia 1959 roku, podczas zawodów na trzykilometrowym odcinku poniemieckiej asfaltówki między Malborkiem a Tczewem, ustanowił rekord prędkości na 1 km ze startu lotnego. Jako zawodnik klubu „Budowlani”, poruszając się na motocyklu SFM Junak z aerodynamiczną osłoną i zmodyfikowanym silnikiem, osiągnął prędkości kolejno 148,1 km/h oraz 151 km/h, co dało średnią 149,3 km/h. Ten niezwykły wyczyn, zrealizowany mimo silnego bocznego wiatru, do dzisiaj pozostaje oficjalnym rekordem prędkości dla polskiego motocykla. Wydarzenie to zostało udokumentowane przez Polską Kronikę Filmową oraz tygodnik „Motor”.
W tym samym roku, na motocyklu Junak, Stachewicz zdobył tytuł crossowego mistrza Polski w klasie 350 cm³.
Rok 1960 przyniósł mu dodatkowe sukcesy, gdy na XXXV Sześciodniówce FIM w Bad Aussee w Austrii zdobył srebrny medal.
W 1961 roku, ponownie na Junaku, Stachewicz wystartował w XXXVI Sześciodniówce, tym razem w Ladrindod w Anglii, gdzie również zdobył srebro.
Kolejny sukces miał miejsce w 1962 roku, kiedy to na XXXVII Sześciodniówce FIM w Garmisch-Partenkirchen zdobył złoty medal indywidualnie, a także złoto zespołowo, rywalizując w drużynie fabrycznej razem z Edwardem Kurowskim i Januszem Orzepowskim.
W 1963 roku, na motocykle Junak, Stachewicz zajął trzecie miejsce w crossowych mistrzostwach Polski w klasie 350 cm³, a także świętował tytuł crossowego wicemistrza Polski w klasie 500 cm³.
Ciekawostki
Franciszek Stachewicz to postać, która zapisała się w historii polskiego przemysłu motoryzacyjnego. W roku 2011, podczas 52. rocznicy ustanowienia rekordu, podjął on wraz z inżynierem Wojciechem Kuleszą próbę pobicia rekordu prędkości motocyklem Junak. Niestety, ich wysiłki na nieczynnym lotnisku w Kąkolewie zakończyły się niepowodzeniem, mimo że stworzyli replikę rekordowego pojazdu z oryginalnych komponentów. Ich ambitnym celem było osiągnięcie prędkości przekraczającej 200 km/h.
Zespół, w którym stanął Franciszek Stachewicz, odniósł ogromny sukces w 1962 roku, zdobywając Wielki Złoty Medal FIM Sześciodniówki w Garmisch-Partenkirchen. Osiągnięcie to jest niezwykle istotne, ponieważ równoważy tytuł fabrycznego mistrza świata. Było to jedyne takie osiągnięcie polskich motocyklistów na rodzimym sprzęcie oraz w rywalizacji z międzynarodowymi producentami takimi jak Royal Enfield, AJS, BSA, BMW, Gillera, Maico i Moto Guzzi. Pomimo tego, że sukces ten w pełni potwierdzał doskonałość konstrukcji, produkcję Junaka wstrzymano już trzy lata później.
W czasach, gdy Junak był produkowany, w Polsce działało pięć fabryk motocykli, co sprawiło, że kraj ten zajął drugie miejsce na świecie pod względem liczby wyprodukowanych jednośladów. Ta niewielka, lecz istotna statystyka podkreśla znaczenie polskiego przemysłu motocyklowego i wkład Franciszka Stachewicza w jego rozwój.
Przypisy
- Przemysław Jany: Z kartek kalendarza – 16 listopada: Gdyńskie ściganie.. Sportowe Fakty, 16.11.2013 r. [dostęp 02.12.2014 r.]
- Gdański Klub Motocyklowy. Historia. [dostęp 29.10.2013 r.]
- LOTOS Wybrzeże Gdańsk. [dostęp 08.12.2011 r.]
- Rekord Polski prędkości na Junaku bity w gminie Grodzisk Wielkopolski. Oficjalna strona Grodzisk Wielkopolski, 28.06.2011 r. [dostęp 08.12.2014 r.]
- Historia Klubu „Bałtyk” w 50-leciu (1951-2001).
- Aleksy Pawlak: Junak i Edward Kurowski. Szczecin: 2013, s. 14. ISBN 978-83-924361-7-1.
- a b c Historia jednego rekordu.
- a b c Polska prawdziwa historia.
- a b Zarząd – Historia. PZM Zarząd Okręgowy w Gdańsku.
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Andrzej Żurkowski (lekkoatleta) | Zbigniew Kruszyński (piłkarz) | Andrzej Majchrzyk | Kazimierz Zimny | Michał Zołoteńko | Halina Szpakowska | Waldemar Mrozek | Mateusz Kuzimski | Mateusz Seroka | Zbigniew Grzybowski (piłkarz) | Barbara Wenta | Izabela Burczyk | Sebastian Wenta | Grzegorz Bonin | Daniel Zalewski | Bożena Pestka | Krzysztof Maciejewski (piłkarz ręczny) | Jerzy Styp-Rekowski | Sebastian Walda | Edmund AntczakOceń: Franciszek Stachewicz